سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دمای قابل تحمل مرغ چند درجه است؟

آیا اساسا این سوال درسته که دمای قابل تحمل مرغ چند درجه هست؟

اگه هدف ما از پرورش اقتصادی نباشه و قصد پرورش تعداد بسیار کمی مرغ بصورت تفریحی و خونگی رو داشته باشیم دونستن جواب این سوال قطعا برامون مفید خواهد بود ، اما اگه هدفمون از پرورش مرغ ، اقتصادی باشه در اون صورت این سوال بیجا محسوب میشه ، چرا که هدفمون از پرورش مرغ تولید حداکثر تخم مرغ محلی هست و نه صرفا زنده موندن پرنده و موظف به ایجاد شرایط آسایش دمایی جهت رسیدن به حداکثر تخمگذاری هستیم.
به طور میانگین میتونیم مرغها رو تا دمای 30 درجه  سانتی گراد نگهداری کنیم. اما این عدد بین نژادهای مختلف متفاوته و اگه ما بخوایم مقاوم ترین پرنده ها نسبت به دمای محیط رو داشته باشیم الزاما باید از مرغهای بومی اصیل منطقه خودمون تهیه کنیم و نه مرغهای دورگ شده ای که از سایر استانها میاد.
هدف از پرورش مرغ تخمگذار بومی تولید حداکثر تخم هست و نه زنده نگه داشتن پرنده. و وقتی در سن تخمگذاری دمای سالن و یا محیط به بالای 30 درجه سانتی گراد میرسه به تدریج از تولید پرنده کاسته میشه و در دمای بالای 35 درجه این اختلاف بسیار معنا دار میشه و به طور میانگین میتونه تا 10 درصد از تولید کاسته بشه. یعنی پرنده ای که به طور میانگین 70 درصد تخمگذاری در دوره تولید داره این میزان به 60 درصد کاهش پیدا میکنه.

این مقاله رو بصورت کامل از لینک زیر مطالعه کنید: